![]() |
Bild: debspoons / FreeDigitalPhotos.net |
Att jobba med PR för ett företag handlar i mångt och mycket om att hitta saker att berätta om, och sedan maila, ringa, ringa och ringa lite mer till de som man vill ska se ett värde i att berätta vidare dina historier. Och har man något intressant att komma med, något som är av intresse för andra, så brukar det förr eller senare få genomslag. Men sedan finns det exempel på när medier rakt av går ett företags ärenden, och ger dem redaktionell yta istället för de dyra annonsplatser de annars behövt köpa.
Jag irriterar halvt ihjäl mig på GP som för en vecka sedan basunerade ut att ett rederi skulle börja med kraftigt sänkta priser på alkoholen ombord under en månad. Att en allmänhet har intresse av billig booze kan jag förstå, men om det är en journalists sak att berätta om det är mer tveksamt.
Ännu mer skeptisk ställer jag mig till gårdagens uppföljande artikel om hur fantastisk framgångsrik kampanjen ser ut att bli. Informationschefen får breda ut sig med siffror kring ökningen samt vilka grupper av passagerare som strömmat till.
Jag länkar inte och nämner inte rederiets namn, är du intresserad kan du säkert hitta informationen själv. Vad tycker du om att medier äter ur ett företags hand på det här sättet?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar