tisdag 30 april 2013

Lobbyismen, moralen och pekfingret

Ja, jag vet att det går emot allt klokt att över huvud taget besöka aftonbladet.se. Men jag gör det ändå ibland, och nu möttes jag inte bara av sedvanligt kändisdravel och väderprognoser, utan också en tidning på krigsstigen mot lobbyism. Nog för att Sverige kan ses som en oskyldig lilleputt med huvudet i sanden och Bullerby-självbild i jämförelse med till exempel politikens högborg USA, men inte trodde vi väl att lobbyism inte förekommer? Nej kanske är det precis som det verkar, att man gör skillnad på folk och folk, så att det i det här fallet helt enkelt är en moralfråga att före detta politiker du agerar inom PR. Jag vill gärna ge exempel på några synnerligen intressanta formuleringar i den här artikeln som avviker från allt vad journalistisk objektivitet innebär:

Alla jobbade tidigare i riksdagen eller på regeringskansliet och har nu bytt sida.

I riksdag och regeringkansli arbetar alltså enbart idealister vars enda mål i livet är att tjäna sina medborgare väl och representera väljarnas åsikter, för ett bättre Sverige! På andra sidan, där sitter de onda, mörka makterna, de som med retorik, statistik och ett välsmort munläder försöker påverka.


Han valdes in i riksdagen för Moderaterna 2006 - men hoppade av nästan omedelbart när lobbyistbyrån JKL öppnade plånboken.

Här talar vi tydligen om ett rötägg till politiker, en som inte enbart drevs av just viljan att skapa ett bättre samhälle och representera folket, utan också gick efter vad han tyckte var roligt att jobba med och den lön som kom med jobbet. En riktig politiker vill väl inte ha en fet plånbok, nejnej, medborgarlön för tusan. Eller?

Varför ska inte en före detta politiker få jobba med lobbyism? Det handlar trots allt om före detta politiker, de som inte längre har ett officiellt uppdrag. Visst har de ett värdefullt kontaktnätverk i den politiska sfären, men då får vi nog börja attackera fler branscher för så ser det ut överallt. Lobbyism kan förstås handla om att försköna sanningar, få en lösning att se mer attraktiv ut än vad den i verkligheten är, men så fungerar försäljning. Vi säljer alla sanningar och verkligheter till varandra, dagligen. Utan lobbyism skulle vi antagligen sitta med en ganska begränsad bild av helheten. Sen är det upp till de styrande att granska, jämföra, och inte låta sig luras. Och jag tycker det är i den änden media borde belysa med några rejäla bygglampor. Låt säljarna försöka sälja, och ta en titt på hur många obesiktigade sanningar våra politiker köper istället.

Uppdatering: Nu även intressant replik på dn.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar