Ska verkligen alla kunna allt? Nog för att jag förespråkar att odla sin nyfikenhet och aldrig sluta lära sig, men det oroar mig att det på så många arbetsplatser rör sig mot ett format där alla ska kunna göra allt. Istället för att låta människor göra det de är riktigt bra på, och/eller är utbildade till, så skapas mittimellantjänster där ingen är riktigt bra på något. Ja, nu blir det väl lite av ett jobbinlägg, men eftersom det förekommer i min omgivning så har det väl rätt att ta plats i min blogg.
Människor lägger ner tid och pengar på att bli bra på på bokföring, formgivning, försäljning eller något annat skrå som faktiskt kräver sin specialist. Men med ekonomin som främsta argument bryts det ner till "hur svårt kan det va?" och plötsligt sitter VD:n och photoshoppar medan AD:n gör månadens momsrapport. Kortsiktigt bra för ekonomin, långsiktigt förödande för affärerna.
Det finns en gigantisk skillnad mellan att klara av och kunna. Bara för att du gått svensk grundskola och fått godkänt i svenska betyder det inte att du bör skriva i professionella sammanhang, bara för att du kan hantera en kassa-apparat betyder det inte att du kan sälja. Med attityden att alla ska göra allt kommer kvaliteten att sjunka drastiskt. Jag har sett, och ser det fortfarande hända. Ge chansen till den som gärna vill testa på nya uppgifter, uppmuntra nyfikenhet, men lägg aldrig resultatmässiga förväntningar på någon som inte kommit till dig för att göra just det du nu ber om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar